Det beste for helsen din

Det at Norge ( og verden forøvrigt) er i unntakstilstand og i krise er ikke så mye du kan gjøre noe med. Men noe av det du kan gjøre noe med, er nettopp hva du fyller denne tiden med?

Se for deg dette her: Tenker du kun tanker om mangler i samfunnet, mangler privat, redsler, frykt, kaos og stress. Jeg vil anta at stress nivået i Norge har gått opp og at veldig mange opererer ut av det stressende sympatiske nervesystemet ( løp fra en sabeltiger) og at det er vanskelig å huske på hva en faktisk også kan bruke tiden på.

Istedenfor å leve med hjerte i halsen, høy puls, dundrende høyt blodtrykk og kronisk høye skuldre. Tenk at det går faktisk an å ta det for det det er. Nettopp at samfunnet er satt på pause knappen. Og det gjelder faktisk deg og. Og en slik pause kan du nytte til din enormt store fordel, bruk tiden smart.

For hva mangler du for at din helse og ditt liv tas til det neste nivået?
Hva kan du gjøre idag, nå, og hver dag fremover?

Hvordan kan du bruke tiden på den beste mulige måten for å heve helsen din?
For å heve livskvaliteten din? Tilføre ekstra glede og en god dose energi? Er det mulig da?


Ja jeg vil si ja. Her er mine tips:

Le mer!

Det å le er utrolig godt for kroppen din og psyken din.
Enten sett på en komedie, en morsom serie, standup, les en festlig bok. La humringen, fliringen, gapskrattingen og tåre-renningen begynne.

Latter er smittsomt og sørger for at masse deilige hormoner har fest i hjernen og kroppen din. For min del så flirer jeg mest av grov humor, dette vet de som kjenner meg best. Noen digger britisk, andre digger absolutt alle andre former for humor, så lenge du ler så er det BRA!

Planlegg, ja jeg vet det høres kjedelig ut. Men her har du en større bolk med tid relativt åpent, sett deg ned med en god kopp kaffe, legg ut det som trengs på bordet. Start i en ende. Kanskje du skal pusse opp huset? Selge leiligheten? Planlegge middager for ukene som kommer? Planlegge aktiviteter eller planlegge når du skal få på plass de siste listene som fremdeles ligger umontert 4 år etter du egentlig var “ferdig”. Få det gjort og klapp deg selv på skulderen etterpå. Oversikt gir klarhet og klarhet gir definitivt mer energi.

Mat,
Les deg opp hva du kan spise om du vil oppnå akkurat ditt mål med helsen eller kroppen din. Hva er lurest å ha fokus på?

Det er flere ting som er fantastiske å huske på om du skal fikse tarmen, har sibo/ candida, er følsom for histaminer, har lyst å gå ned i vekt.

Batche: Du kan lage stor mengde av mange ulike typer sunn mat og fryse ned i porsjoner.
Fermentering: Du kan fermentere massevis av alskens godsaker for tarmen. Og nyte i lang lang tid etterpå.

La deg inspirere: Bla i kokebøker, noter opp oppskrifter som du har lyst å teste, sjekk ut pinterest og selvfølgelig sjekk ut mine oppskrifter. Den mest populære oppskriften er fermenterte gulrøtter. Den er superenkel og veldig god. Så jeg skjønner grunnen for at den er mest populær.

Du kan også rydde frysen, bruke det som kan brukes og eventuellt kaste det som må kastes. Skriv ned en liste over inventar i frysen slik at du har oversikt over hva du har og hva du mangler.

Utdann deg på din egen hjemmeskole på det som du trenger å vite.

Du vet nesten garantert ikke alt det du trenger å vite idag for å nå målet/drømmen din. Du også er “under arbeid”. Det er vi alle. men det at du leser her på denne bloggen tyder på at det er noe du har lyst å forbedre.


Tilegn deg det som du kan via:
– Bøker: Noen gode bøker å starte med:
Aubrey Marcus – own the day, own your life,
Paleo cure av Chris Kresser,
Sara Lossius – Paleo.
Hvis du er helt ny til mat som medisin, så vil jeg anbefale denne:
It starts with food – Dallas Hartwig
Og selvfølgelig min egen nyskrevne bok som får vilt bra tilbakemeldinger som nesten gjør at jeg dåner. (Det vil komme ett eget dedikert innlegg om denne deilige nyheten her)

Er du på jakt etter rimelige nye bøker levert enkelt til din postkasse? Sjekk ut den nye appen bookis.

Å, hvor jeg elsker å høre på podcast!
Alt jeg har lært, blitt tipset om, vinklinger jeg ikke hadde tenkt på, hvor podcast har virkelig hjulpet meg å vokse i den retningen jeg skulle. Det er jeg absolutt helt sikker på. Det finnes podcaster for alle, uansett interesser.
Og bare så du vet det, så vil jeg også ha min egen podcast etterhvert.
Men her kommer mine største favoritter, de som har hjulpet meg størst helsemessig <3

Og mange av disse har mye mer enn kun podcast og, nyttige, opplysende webinar, youtube snutter, aktiviteter via sine facebook sider/nyhetsbrevlister/nettsider. Mange har kurs i ulike varianter. Finn noen som du digger og kjenner er riktig for deg.

Prioriter søvn enda høyere enn før!
Ja jeg vet at det er så fristende å se bare “en” ekstra episode på netflix, men både hode, kroppen og psyken din vil takke deg morgenen etter når du la deg tidlig. Du gir den fremtidige deg muligheten til å nyte dagen som kommer enda mer om du investerer i mest mulig søvn før klokken slår 00.00.

Gå tur i naturen. Se, lukt, føl, kjenn, legg merke til. Nyt. Vær tilstede. Få ting matcher en god tur i naturen. Gratis feel-good medisin. Jeg skal ta mitt eget råd og øke frekvensen på når jeg går tur.

Meditasjon
Dette er har jeg nevnt før . Når jeg starter dagen med meditasjon, så øker tålmodigheten min ( veldig praktisk ifht jentene), så blir jeg mer bevist og tilstede.

Og den virkelige bonusen som meditasjon gir meg er følelsen av at dagen har flere timer enn den faktisk har. Jeg har mer ro, stresser lite. Ser det positive i ganske svarte situasjoner. WOW altså. Hva om alle mediterte? Da tror jeg hele verden hadde vært ett helt annerledes sted.

Jeg gjør det så enkelt som det kan gjøres. Inn på youtube appen, søker på guided meditation og eks 20 min. Om det er 20 minutter jeg har til rådighet. Finner en jeg har lyst å høre. Legger meg tilrette, plugger inn ørepropper og kobler ut verden de minuttene. Helt amazing-magisk altså.
Altså! hvem har ikke lyst på følelsen av mer timer i døgnet og følelsen av å ha NOK tid?

Sex, yes!

Jeg skal faktisk skrive om sex. Og om å ha sex med seg selv, altså onani. Ingen av delene er noe skittent. Begge deler er å dele noe fint med noen du er glad i.

Det å få orgasme enten det er alene eller sammen med din kjære utløser ( ja pun intended) drøssevis av gode hormoner som senker stress og høye skuldre, øker kjærlighetshormonet ( oxytosin) og masse gode endorfiner. Sex er supersunt for deg og for helsa de. Spørsmålet er vel heller som foreldrene i en “små”barnsfamilie, er å finne ut hvordan en skal få til og å orke å ha “nok” sex.
Sex gir masse fordeler utover det sekundet orgasmen er ferdig og jeg ser at det kan føles vanskelig å “komme” igang igjen etter en tids pause.

Kalde dusjer/kalde bad

Wim Hof har jeg prata om før og her er ett helt eget innlegg om kalde dusjer. jeg har tidligere vært en skikkelig frysepinne og kun bada i sjøen i syden. Nå lengter jeg etter både kalde dusjer hver morgen og å ta en deilig dupp i sjøen nesten året rundt. Følelsen etterpå i hele kroppen er rett og slett uslåelig. Er du helt fersk, start forsiktig.

Bevegelse/trening

Er formen din forenelig med trening, ja da trener du. Er du kun i form til gåturer, ja da går du. Rom var ikke bygget på en dag og det ikke slik med supersterke kropper heller. La deg gjerne inspirere av dette spreke innlegget.

De siste tipsene som har indirekte god effekt på alt, også helsa di er å rydde og selge unna/gi bort. = Mindre rot = mindre dårlig samvittighet. Enklere å fokusere på det som faktisk betyr mest. Bonusen er mer penger.

Og skriv ned noe du er takknemlig for, hver eneste dag. Da setter du mer pris på hva du har og det blir enda enklere å være tilstede og å nyte øyeblikkene.

Har du tips for hvordan du kan bruke denne tiden til å heve helsa og livskvaliteten ditt til ett høyere nivå, så del gjerne <3

Stor klem fra meg

Leave a Reply