fbpx

Hverdag med mindre stress og mer overskudd

Jeg vil gjerne hjelpe deg til å få mer overskudd

Listen over det du kan gjøre er innmari lang. Men det handler ikke om å gjøre ALLE tingene. Det handler om det som er riktig for deg. Her i dette innlegget får du mange tips, strategier og hjerneføde for vekst. Men du trenger virkelig ikke å bruke alle.

Overskudd i småbarnsfasen

005

Min hverdag med 3 små og tette barn er ikke alltid like lett. Sånn ca 1076 faktorer (føles av og til slik) avgjør hvordan morgenen/dagen vårs blir. For livet med barn lar seg jo sjeldent planlegge 100%. Så hva er det man kan gjøre noe med? Jo man kan gjøre noe med hvordan en selv reagerer. Og ofte reagerer du ut ifra der du er energimessig. Står du stødig, så er det fordi du har et tilgjengelig overskudd.

Mer overskudd med for lite søvn?

Søvn kan ofte sammenliknes med det forjettede land for en trøtt småbarnsforelder som knapt har sovet en hel natt på årevis. Våkenetter, tannfrembrudd og utviklingssprang er virkelig en test på tålmodigheten, enn så tynnslitt den er.

Mitt mantra har vært hele tiden This too shall pass“.
Enten så går det godt eller så går det over, Alt er en fase.

(Ihvertfall nesten; dem som har kronisk syke barn og sover lite av den grunn håper jeg virkelig får hjelp utenifra) Og alle bør øve seg på å nyte de små koselige øyeblikkene, selv om man har knapt sove på flere netter. Det blir litt enklere å holde ut da, enten det er en febersyk 2 åring som endelig har sovnet på puppen eller i fanget, eller at midt oppi mye negativt plutselig skjer det noe morsomt.

dakota-corbin-272274

zzzzzz Zover du godt? Det gir mer overskudd

Jeg planlegger å sove mye/nok, jeg prioriterer søvn foran mye annet på kveldene. Mine barn sover stort sett bra om nettene, men når de i perioder ikke gjør det. Så er hvert minutt med søvn det beste som finnes.  Jeg har en påminner på mobilen som i ukedagene gir meg beskjed kl 2130 at nå må jeg begynne å gjøre meg klar for å legge meg. Og kl 22 så får jeg ny påminnelse om at nå er det på tide å legge seg.

Å gi seg selv muligheten til nok søvn er en virkelig fantastisk enn ganske radikal form for selvkjærlighet.

“Å våkne uthvilt er seriøst en av de beste følelsene i verden”

nomao-saeki-63687

Reaksjoner som stjeler overskudd

Hovedfokuset mitt har dermed ligget på min egen reaksjon og ikke minste reaksjonsmønstre. Veldig mye går nemlig på autopilot, du reagerer som regel likt som du har reagert “hele” livet.
Jeg har tidvis stressa altfor mye og har stilt for høye krav til meg selv. Jeg også har hatt det utbredte “flink pike syndromet”. Det har jeg heldigvis byttet ut med “gi faen i det som ikke betyr mest” syndromet. Og det har sittet veldig langt inne.

Jeg har kuttet ut de/det som ikke gir meg energi og bruker heller tid og krefter på det som beriker livet mitt. Nå er jeg trygg på hvem jeg er og hvorfor jeg/vi gjør som vi gjør. Det handler om prioriteringer. Og for meg (og min mann) er det naturlig og logisk å prioritere tid med familie/barna og nærende økologisk mat fremfor rådyre ferier og to Teslaèr i oppkjørselen.

Mer overskudd i helsa di? 

Helsetilstand er også en viktig faktor for hvordan en håndterer stress. Er helsa tynnslitt og du går rundt med konstant vondt i magen? eller du har masse vondter her og der som du ikke helt skjønner? Kanskje du ikke har kjent på ett energioverskudd på lenge?
Det er gjerne ikke da man har den største tålmodigheten.
Så klart bestemmer helsen din mye, både mental helse men også fysisk helse. Får kroppen din den næringen den trenger? Eller spiser du mye mat som gjerne ikke er det beste for kroppen din?

En helt frisk og velernært kropp har en helt annen stress-utholdenhet enn en frynsete og syk kropp. Har du helseutfordringer, diffuse eller klare? Så er det lurt å få skikkelig hjelp til å ordne opp i dem.

alexander-mils-instagram-com-alexandermils-146750

Hva er egentlig stress?

Stress kan defineres som en ubehagelig emosjonell tilstand som medfører biokjemiske, fysiologiske og atferdsmessige endringer.
Skriver Johanne Rogndal så klokt i en flott artikkel hos www.psykologisk.no

Hvorfor er stress dårlig? det er jo helt klokkeklart at det finnes mange typer stress og de fleste har jo sine egne definisjoner på hva som er hva. Men dette innlegget handler primært om det stresset som ikke gjør noe godt for kroppen. Og det spiser av overskuddet du har.

Blant annet gjør det at immunforsvaret ditt blir redusert, øker inflammasjon, kan forstyrre søvn og døgnrytme, kan også være med å bidra til økt sjanse for lekk tarm, forskyver hormonbalansen.

Det gjør og at mage/tarm sin evne til å fordøye maten ordentlig går ned når man stresser. Bl.a. så blir ikke maten ordentlig brutt ned i “korrekte” biter (eksempelvis; sakkarider, aminosyrer og fettsyrer, glyserol og glycerider) og det er dette som passer dårlig sammen med lekk tarm; der ufullstendig nedbrutt mat kommer gjennom en for porøs tarmvegg og ut i blodbanen. Og der skal det ikke være.

Linken mellom mer overskudd, stress og bakterieflora i tarmen din

Stress kan også være med å forandre bakteriefloraen du har i tarmene dine og øke sjansene dine for å få bli deprimert eller angst. Det er veldig mye forskning nå på dette med spesifikke tarmbakterier og psykiske lidelser. Har du mangel på bifidobacterium infantis, så kan du lettere få irritabel tarm syndrom og kanskje oppleve mer angst, skepsis til nye ting/plasser.

Det har blitt gjort omfattende studier på mus, der utgangspunktet var bakterie-frie laboratorie-oppfostret mus som ble eksponert for en spesifikk bakterie og observasjonen var ofte at den generelle oppførselen/helsen til musen forandret seg alt etter hvilken bakterie de ble eksponert for/fikk i maten.

29930244-illustration-of-female-small-intestine-anatomy

Mage/tarm og hjernen kommunisere sammen via vagusnerven. Vagusnerven gjør veldig mye mer enn det og du kan lese mer om det her. Det er dansk side, men jeg synes det var lettforståelig hvordan stress og Vagus nerven henger sammen.

Blir du stresset av mat?

Er det som å gå vaklevorent på en knivsegg?
Du vil spise mest mulig nærende, helende mat og allikevel ikke bli så fanatisk at du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse? Kan det gjøres enkelt men allikevel skikkelig?
Finnes det balansegangen uten stress? Ordentlig mat vil jo gi deg mer overskudd.

Føles det helt ufattelig livs-omveltende å skulle legge om kosten? Du vet kanskje at du burde kutte ut mat som ikke gjør deg bra. Men du vet liksom ikke helt hvordan du skal gå frem.  

Noen tips til deg som tenker slike tanker:

  • Gradvis endring. En slik monumental endring krever en litt annerledes metode tenker jeg. Men tenk på det heller som : Du skal ikke løfte ett helt murhus i en engang. Du løfter murstein for murstein. Legger på rett plass før du henter en ny når du er klar.
  • Ikke overkompliser det. Gjør det enkelt og bunnsolid. Steg for steg.
  • Blodsukkerstabilitet. Bytt ut “hangry” ( hungry and angry), sultensinna på norsk med stabilt blodsukker og mer stabilt humør.
  • Planlegg. Vi planlegger stortsett alltid på søndager; middager, hvem skal hva. Når vi eks. skal ta opp fisk fra frysen. Gjør det enklest mulig å ha full oversikt på to sider.Jeg har faktisk laget en ukesplanlegger som jeg elsker. Du får den gratis her.
  • Handle inn og lag stort. Vi sparer både tid og penger på å lage store porsjoner når vi først lager.

Jobben din kan lett stjele overskuddet ditt

mubariz-mehdizadeh-344159

Hvis du har en jobb som går på kompromiss med det du står for, så vil det kreve ekstra energi av deg hver eneste dag du går på jobb og hele dagen mens du er der.

Jeg har stått i en ferskvare og solgt prosessert kjøtt proppet fullt av transfett og andre uhumskheter. Og det kjente jeg i hele kroppen at dette var fundamentalt feil for meg.

Det var faktisk stikk i strid med alt jeg sto for.
I dagens samfunn trenger man jo penger til tak over hodet og mat på bordet, så jeg var jo takknemlig for lønna og det jeg lærte i den jobben (både faglig, men også om meg selv) Men når jeg leverte oppsigelsen så var jeg lettet.

Står jobben din i samsvar med dine verdier og etiske prinsipp?

Og hvis ikke, hva kan du gjøre med det? eller er det helt greit å “holde ut”?
Hvordan kan du få mer overskudd da?

For å finne ut dine verdier så trenger du en penn og ett papir. Du skriver ned det som er viktigst for deg (eksempelvis frihet og utvikling). I hvor stor grad innfrir livet ditt/jobben din dette? hva kan du eventuelt forandre for at det skal stå mer i samsvar? Du kan laste ned dette hefte som hjelper deg til å finne verdiene dine.

Balansert energibudsjett gir deg mer overskudd

Hvordan føles kroppen din? er du helt tappet på ettermiddagen? Tenk på det som en bankkonto, du setter stadig inn penger, men driver du å overtrekker kontoen (ofte), så vet vi jo at det er jo ikke noe ønskelig. Og i helsesammenheng så kan jo en overtrukket energi-konto bety en lang sykemelding.

Så hva kan du gjøre for å virkelig øke overskuddet?
  • Aksepter at alt er ikke er gullende fint, tørr å kjenn på de litt kjipe følelsene og å stå i det. Ha en tro på at det vil ikke alltid være slik. Det vil erstattes med noe som bedre. Nyt at du er på vei til en bedre “plass”.
  • Du kan utsette kroppen din for det stresset som er ønskelig og styrkende for kroppen, det går under navnet Hormesis / Hormetic stressors på engelsk. Det er eksempelvis korte treningsøkter med intervaller eller styrke. Det er kontrollert “stress” som kroppen fint klarer å hente seg inn igjen etterpå, som gjør deg enda sterkere.  Hvor mye og hvor ofte av dette er jo veldig individuelt .
  • Bevegelse, mest mulig variert naturlig bevegelse der kroppen får brukt mest mulig av musklene sine og blir utfordret med balanse, klatring, styrke og utholdenhet.

Meditasjon/yoga

Pr Mai 2022 så har jeg meditert hver eneste dag i over to år. Og før det så har jeg meditert sporadisk ved behov i flere år. Det gir meg mer energi, større klarhet i livet mitt og om meg selv. Jeg henter meg inn når jeg begynner å bli sliten når jeg mediterer, slik at jeg ikke brenner lyset i begge ender når mye ting skjer. Yoga har jeg holdt på meg i litt over ett år nå. Og elsker kombinasjonen av trening og fokus innover pakket inn i et deilig teppe av stillhet.

marion-michele-191320

Påfyll i sjela gir overskudd

Være i øyeblikkene. Tenker du mye tilbake til det som var før? Eller lengter/gleder du deg til det som skal skje i fremtiden? Er du enten for fortidsorientert eller for mye fremtidsorientert så er det veldig vanskelig å glede seg over det som skjer akkurat i nuet.
Du går glipp av sååå masse. Kroppen og helsen din har det også best om du er mest mulig i øyeblikkene her og nå.

Naturen byr på masse healing, både for kropp, sinn og sjel. Det kan være enklere å komme på løsningen til det problemet du har gått å kvernet litt på, mens du er ute å går tur. Om du følger meg på instagram, så vil det se at jeg jorder meg masse. Jeg elsker å gå barfot ute hele året.

 Urter som kan gi deg et større overskudd

Min favoritter er ulike sopper og adaptogene urter; reishi, cordyceps, chaga, lions mane, ashwagandha og maca.

Håper du fant noen tips du har lyst å teste nærmere ut. Gi meg gjerne beskjed om hvordan effekten ble for deg i ditt liv.

The ideal you, Silje E Vassøy, trygghet

Pr 09/2022 så har jeg allerede hjulpet over 100 damer med å virkelige oppgradere både helsen, livet og forholdet til seg selv. Les gjerne mer om de andre coachingtjenestene jeg tilbyr her.

Ps. Hvis dette resonnerte med deg og du digget det du leste!
Del det gjerne på facebook, slik at flere av dine nære og kjære kan få nytte av det
eller send det rett til en vennine som trenger å lese akkurat dette.

Bli gjerne med på høstens beste kurs for damer som deg, som har ønsker å spille mer på lag med kropp og hormoner! (Hør hva Maria sier om Stress & Syklus kurset i hennes liv)


Kilder:
https://psykologisk.no/2016/08/selvmedfolelse-et-redskap-for-a-redusere-stress/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5319175/
http://www.probiotics-lovethatbug.com/bifidobacterium-infantis.html
https://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/vagus-nerven-stress/
https://paleoleap.com/hormesis-the-helpful-stress/
http://www.getleadingedge.no/lederverktoy-hvordan-arbeide-med-verdier/
https://veientilhelse.no/9-urter-for-a-roe-nerver-og-dempe-angst/

3 Comments on “Hverdag med mindre stress og mer overskudd

  1. Pingback: Planlegge for en høst uten stress – The ideal you

  2. Pingback: Del 1 Hverdag uten unødvendig stress – The ideal you

  3. Pingback: Det beste for helsen din

Leave a Reply

%d bloggers like this: