fbpx

Kremete grøt som støtter hormonene dine

Syklusorientert spising for hormonene

Å spise for syklusen er noe jeg har holdt på med i snart 2 måneder allerede og jeg er allerede helt overbevist om at dette er veldig lurt. Når jeg leste bøkene av Alisa Vitti så resonnerte det utrolig omtrent fra første side. Mange ahaèr og utleste bøker senere, så bestemte jeg meg for at dette skal jeg prøve og gå inn for det 100%.

Hormonene og kroppen nikker og sier ja takk

Det tok ikke mange ukene før merkbare positive endringer skjedde med både kroppen og hormonene. (Mindre smerter med menstrusjonsblødning eksempelvis)

Det vil komme mye mer informasjon og flere innlegg her på bloggen på helhetlig syklusorientert livsstil.

Grøten som endret mye

I bøkene så står det lister over de matvarene som er lurt å spise i de ulike fasene i syklusen din for å stabilisere hormonene. Og du kjenner jo meg nå, jeg tester, eksperimenterer og utvikler oppskrifter nesten hver eneste dag. Og da er jo klart at jeg måtte teste ut ifra de grønnsakene som er i sesong nå.

Den siste måneden har jeg kravet deilig kremet grøt til frokost som er basert på grønnsaker. Det startet med at jeg testet gulrot og ble nesten helt forelsket, haha. Deretter spiste jeg masse grøt basert på gresskarpure fra frysen og flaskegresskar fra butikken. Siden vi tidvis har en stor mengde egendyrka squash i kjøkkenhagen vår, så streifet tanken meg en dag, hva om skrellet squash blir digg grøt? Joda. Alle 3 grønnsakene er heeelt nydelige, proppet med næring, holder meg mett lenge og gir masse energi. ( Jeg prøvde rødbet og, men det vil jeg faktisk ikke anbefale deg. Jeg spiste den opp, men det var noe som ikke stemte)

Oppskrift på silkemyk kremet frokostgrøt som nærer hormonbalansen

The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene

Dette er det du trenger til en deilig porsjon

3 dl ferdigkokt og stavmikset pure av gulrot, gresskar eller squash uten skall
1-2 ss ghee/kokosolje
4 ts chia frø
2 ss sesammel
1-2 ss fiberfin
Noen dråper flytende stevia
Noen saltkorn
Vanilje
Kanel (Passer best til gulrot og gresskar)
2 eggeplommer fra økologiske egg

Slik gjør du for å lage denne digge grøten:

  1. Varm grønnsakspurèen om den er kald
  2. Ha oppi ghee
  3. Ha oppi chiafrø, rør om og ha oppi resten av det tørre
  4. Rør godt
  5. Skill eggeplommene fra hvitten. (Jeg bruker hvitten til disse)
  6. Ha oppi eggegulene og rør godt om.
  7. Server med knaskende og crunchy topping
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene
  • The ideal you, Silje E Vassøy, grønnsaksgrøt for hormonene

Del gjerne ditt bilde av din kremete og nærende grønnsaksgrøt på instagram. Tagg meg på @siljeevassoy slik at jeg får se det digge du lager. Og gjerne del med meg om hormonene dine også blir ekstra glade av å spise denne grøten ofte.

Nærende klem fra meg

Leave a Reply

%d bloggers like this: