Planlegge for en høst uten stress

En høst full av hverdager, uten stress. Er det mulig da?

Silje E Vassøy, stress. Coach. En hverdag uten stress.

Sommeren er på hell. Kveldene blir tidligere mørkere og man merker at høsten sniker seg innpå.
Dag for dag. Og plutselig starter skolen og hverdagen er her. Skuldrene høye, overveldelsen og stress-angsten står å prikker deg frenetisk på skulderen…

Du tenker: Hvordan skal vi få til gode hverdager med mer harmoni og flyt? og mye mindre motstand, stress, kjas og mas?

Hva gjorde jeg egentlig i sommerferien?

Kanskje du er en av de som har brukt litt tid på tampen av sommerferien til å planlegge og strukturere hverdagen ( uten stress) som kommer? Selv om du tenker der og da i ferien din at du virkelig nyter øyeblikkene, så er det fort gjort at sommeren bare flyr avsted. Og du står der søndagen før skolestart og lurer på: “Hva gjorde gjorde jeg egentlig i ferien?”

Selvfølgelig kan man bare nyte fra soloppgang til solnedgang og bare være i nuet hele dagen. Men i blant bikiniskille, aftersun, grilling, bading og sightseeing. Det kan være lurt å tenke litt på overgangen som kommer, enten man liker tanken på det eller ei.

Ja takk, begge deler, helt seriøst. 

Men hvordan gjør man det?
For de fleste så varer ferien 3-4 uker.

Starten av både barnehageår og skoleår. For vår del så imorgen har vi 1 5 klassing, 1 3 klassing og ei som er eldst i barnehagen!   Hverdagen kommer, enten du legger til rette eller ei.

Er det da ikke bedre å gjøre det beste ut av det?

Silje E. Vassøy, Stress, coaching. harmoni, flyt

Mine beste og enkleste råd

for en deilig hverdag uten stress
  • Planlegg i forkant når du er uthvilt, mett og fornøyd. Planlegg tid/rom til deg og omsorg til dine kjære
  • Kutt ut det som du kan. Når du sier ja til noe du egentlig vil si nei til. Så i samme slengen som du sier falskt ja, så sier du nei til alt det andre som du ville mye heller ha brukt den tid på.
  • Bulk/batch lage. Både mat og i jobben din. Det vil si lag så mye at det monner og at du kan lagre/fryse ned i porsjoner.
  • Finn ut hva som fyller på ditt beger. Det som gjør at sjelen din blomstrer, gjør mer av det.
  • Bruk gjerne en ukesplanlegger. Min er supergod synes jeg og mange andre mødre.
  • Mediter. Gi deg tålmodig raushet og test dette ordentlig ut.

Jeg definerer mitt liv, min tålmodighet og evne til å være tilstede. Samt regulere når jeg vil løfte meg selv opp igjen. Som før og etter meditasjon kom skikkelig inn i livet mitt.

Silje E. Vassøy

Tenker du fremdeles at høsten med sine hverdager og rutiner kommer til å bli stressende, kanskje overveldende, overbelastende og angstfylt om å lese dette innlegget om stressfri hverdag aller først.

Uten stress eller dårlig samvittighet?

Silje E. Vassøy. Coach. en hverdag uten stress . med mer harmoni, flyt og smidighet.

Uansett hva du selv tenker, den gnagende dårlige samvittigheten som avogtil gir deg ett stikk, tidsklemma som klemmer ekstra hardt til.

Du er den beste Moren/Mammaen til ditt/dine barn.

Og alle gjør så godt de kan, ut i fra hvilke forutsetninger de har.

Ps, Kjenner du ei fantastiske mamme som avogtil blir litt for stressa?

( Som vi alle egentlig gjør)

Send henne linken til dette innlegget og gi henne de gode tipsene som vil spare henne for en god del stress!

Leave a Reply