La oss ta tilbake kvinnehelsen

Idag er det 8 mars, kvinnedagen <3 

Og den aller første kvinnedagen ble markert i 1909 og heldigvis har mye skjedd siden da. Men det er fremdeles en hel del som gjenstår. Og noe som ikke blir særlig snakka om. Og at kvinner må bare godta at slik er det bare.. 

Og det er kvinnehelse på ett litt mer privat plan. Har du hørt om fødselsskader og underlivsprolaps? Ja det er underlivet som “faller frem”. Og det trenges vel ikke å nevnes at det er veldig smertefullt og man kan ikke opprettholde vanlig funksjon.  Hvorfor snakkes det ikke mer om hva som kan skje etter ett svangerskap og fødsel? 

Må du godta å ha store smerter for resten av livet? 
Må du godta å ha vondt i ryggen for resten av livet?
Må du bare godta å skvette litt i trusa om du må løpe litt, for resten av livet?

Klart du ikke trenger det. Det er så fantastisk for meg å dele denne historien om at en ny treningsform her i Norge, kan bedre eller reversere massevis av forskjellige symptomer og lidelser relatert til kjerne og underlivsmuskulatur.  Det er hypopressiv trening.

Jeg kjenner ei fantastisk dame som har noen alldeles suverene egenskaper, som stahet, utholdenhet og styrke. Samtidig som hun har massevis av nestekjærlighet, omsorg og stor formidlingsevne.

Dette er Sadie Lawler. Og her er litt av hennes historie:
(Sakset rett fra hennes side)
Da jeg fødte dattera mi hadde jeg en naturlig fødsel. Jeg ble klippet, det blir vel “alle” (følte jeg), men så fikk jeg så forferdelige smerter i etterkant. Det var vel normalt? Alle de jeg oppsøkte sa at det var vanlig og at alt så «normalt» ut. Men jeg kunne ikke gå, stå, gå på do eller gjøre noen ting uten smerte og ubehag. Det føltes som om noe holdt på å dette ut av meg (og det gjorde faktisk det). Jeg gruet meg til hver dag. 


Å ta meg av den nydelige dattera mi var så vondt, det eneste som ikke gjorde vondt var å ligge. Jeg prøvde flere ganger å få hjelp fra leger og gynekologer, men ble bare avfeid, plagene mine var vel ikke noe å klage over. Jeg kom endelig til en fysioterapeut som var spesialist i kvinnehelse som sa at jeg hadde så alvorlig underlivsprolaps (blære, livmor, og endetarm!) at jeg måtte bare bli ferdig med barn og få operasjon. Og at jeg måtte knipe masse. Det siste gjorde jeg, og smerten og ubehaget ble enda verre.


Jeg prøvde å bli henvist andre steder. Ikke én gang ble jeg undersøkt ordentlig, og jeg ble bare avvist. Da en lege sa til meg en dag at jeg selv hadde valgt å få barn og måtte derfor regne med at noe sånt kunne skje, tenkte jeg, NÅ er det nok! Det må finnes en bedre vei. Hvis det er så vanlig som alle sier så må det finnes noe man kan gjøre. Om menn hadde født og blitt ødelagt i etterkant og måtte gå rundt med underlivet hengende løst så hadde det vært mer enn bare kniping man kunne gjøre! Operasjon vurderte jeg aldri. Jeg ville egentlig få flere barn, og dessuten hadde jeg lært at mange av operasjonene som utføres må utføres på nytt noen år senere, og at plagene ikke alltid blir borte av operasjon, i noen tilfeller tvert imot. Så det var ikke noe jeg hadde lyst til.

Så jeg søkte og søkte og fant til slutt Hypopressiv trening. Jeg begynte å trene via Skype med en trener i Canada, da det var ingen trenere i hele Scandinavia! Etter kun noen få dager ble jeg så bra at jeg kunne gå litt uten smerte. Noen få dager! Dette etter nesten et helt år av å ha levd i smerte og troen at livet mitt var ferdig. Jeg hadde trodd på det alle hadde fortalt meg, at det ikke var noe mer jeg kunne gjøre. At sånn var livet mitt nå. Jeg ble så glad men også så sint.

Hvordan kan ikke dette være noe som tilbys alle kvinner etter fødsel? Alle, uansett hvor lite eller mye de er skadet, vil ha godt av en skånsom og effektiv måte å trene opp kjernen, stabilisere kroppen, og få ting på plass, rett og slett. Nå er jeg helt asymptomatisk fra så store skader at den eneste løsningen var operasjon. Men nå har jeg ikke skader lenger. Og jeg blir bare sterkere og sterkere. Som bonus har jeg fått en bedre holdning, en sterk kjerne, en smalere midje (ikke at sånt er viktig) og en dyp forståelse for hvor mye kroppen kan heles hvis den bare får lov og hjelpen den trenger.”

Sadie-Siri-sammen-asimetrisk-demeter-lang-med-alt

Sadie skriver også på siden sin:
Jeg vil gjøre mitt beste for at ingen andre kvinner må gå gjennom det jeg gjorde det første året, da jeg trodde alt var tapt og livet mitt var ødelagt for alltid. Fordi det finnes enkel, effektiv og rask hjelp å få! Det spiller ingen rolle hvor lenge det er siden fødsel, om du har store skader eller bare føler at noe må bli litt sterkere eller komme litt mer på plass, begynn i dag og på kort tid kan du være på vei mot å bli sterk, stolt og flott. Det fortjener vi alle!

Jeg er den første og eneste sertifiserte Low Pressure Fitness treneren i Norge, og jobber hardt for å spre god informasjon om forebygging og behandling av fødsels- og belastningsskader. Jeg tilbyr også kurs for behandlere som vil lære mer om denne teknikken. Siden jeg begynte å trene opp andre i hypopressiv trening har jeg hjulpet hundrevis av kvinner til å finne tilbake til en sterk og stabil kropp som de trodde de hadde mistet for alltid. Det er en ære for meg å kunne gjøre noe så positivt ut av noe så grusomt, og hjelpe andre på veien.

53187998_572400296612400_848324013112426496_n
Og den 30 Mars fra kl 10 til 15 har Sadie workshop her i Stavanger, på House of movement. Og jeg vil på det varmeste anbefale alle damer som har født, alle andre damer som ønsker sterkere kjernemuskulatur, uansett alder om å bli med på dette <3

Og ta kontrollen tilbake over vårs egen helse og funksjon <3

Hypopressiv trening passer spesielt for de som:

  • lider av bekkenbunnsproblematikk (eg. underlivsprolpas/fremfall, inkontinens, eller seksuell dysfunksjon)
  • vil få kroppen til å bli funksjonell etter fødsel: lukke diastasen (delte magemuskler), få en sterkere kjerne og en stabil kropp
  • vil trene opp kjernen til å være både sterk og funksjonell, uten å forårsake skader og økt buktrykk
  • vil få mer utholdenhet innen idrett, øke lungekapasitet og bedre blodomløp
  • vil få en bedre holdning og en sterkere, stabil kropp

41700042_236936800316797_581709417087500288_n
51375817_2028582634108385_906158277488803840_n
Min treningshistorie med Sadie og Hypopressiv trening er at pga en tilsynelatende kronisk ryggverk og tidligere brokkoperert så tenkte jeg at dette var skikkelig lurt å trene. Og fikk meg en time hos henne på Skøyen.

De andre timene jeg har hatt sammen med hun, er via skype. Eneste du er da avhengig av er god internettdekning, plass til å bevege deg og litt løse klær.

Jeg startet for ca ett år siden. Og de øvelsene hun har gitt meg, gjør jeg stortsett hver eneste morgen som en del av de herlige morgenrutinene  mine.
Tar max ti min.

Jeg har fått sterkere kjernemuskulatur, veldig veldig mye mindre vondt i ryggen. Diastasen (delte magemuskler) kan jeg ikke kjenne noenting til nå.  Også vet jeg at at når jeg aktiverer de riktige musklene iforbindelse med crossfit og styrkeløft som jeg driver med, så lager jeg ikke flere brokk-tilstander. Jeg digger det <3

Bli med på workshop, og opplev ett felleskap av flotte damer, god trening og masse kunskap. Meld deg på her <3

Stor klem fra meg ( som gleder seg såå masse til workshop) <3

Leave a Reply