Komplett puslespill ?

Dysbioseprotokoll

Dette er innlegget som deler hvordan det faktisk gikk den første runden med dysbioseprotokoll som er en stor og viktig del av å legge mitt komplett puslespill, av mange ulike brikker som representerer alt fra søvn, stress, mat og ikke minst ubalansen i tarmen.
Kanskje du lurer på hva en dysbioseprotokoll er? Det er kort fortalt tilskudd for å forbedre antallet og hvem som bor i tarmen din.

Brain gut connection. Puslespillet for å fikse helsen.

Tør jeg å klype meg i armen? Har det virket så bra?

Det kan faktisk virke så! Foreløpig så er jeg veldig optimistisk. Formen er jevnt over stigende og jeg kan ikke beskrive med få ord hvor uendelig godt det føles. Er puslespillet komplett?

Lite informasjon på nett

Før jeg startet og underveis så lurte jeg på hvordan andre hadde gjort det, jeg fant ikke mye informasjon på nettet eller andre plasser. Så derfor skriver jeg hvordan jeg gjorde det og hvordan jeg opplevde det. For jeg tror neppe jeg er den eneste med en overvekst av klebsiella og for lite e.coli og lactobacilli.

Hva besto min dysbiose protokoll av?

Dysbioseprotokollen min besto av 4 elementer over 4 uker.
2 urter for å drepe Klebsiella overveksten og 2 probiotiske preparater for å gjenopprette tarmbiotaen slik den heller burde være.
Her kan du lese mer om en mer omfattende mage – test  enn den jeg tok og litt om de ulike ubalansene (dysbiosene). Den testen jeg tok er denne.

VSL#3 og mutaflor var en del av dysbioseprotokoll.

Her er slik jeg gjorde det:
Jeg tok 2 stk Mutaflor og 1 stk VSL #3 om morgenen på tom mage. Flere timer senere tok jeg 2 stk oregano olje og 2 stk berberine.

På ettermiddagen tok jeg som oftest urtene ( oregano og berberine) minst en time etter middag og Mutaflor + VSL#3 som siste tingen før senga.

Hele og ærlige sannheten

Og her er den usminkede sannheten om hvordan jeg opplevde disse ukene: ( Og synes du do-relaterte informasjon er det verste i verden, så bør du scrolle elegant forbi de neste avsnittene)

Første uken
Første dosen på fredags kvelden etterlot meg med en snål ulmende “glo” følelse i magen. Ellers ingen merkbar endring den uka.  Leddene uendret.

Andre uken
Halvveis i andre uka begynte do-springingen. Og frekvensen gikk opp og siste dagen i denne uken var jeg på do 18 (!!) ganger. Totalt utmattet og slapp som bare det. ( Dette var ikke helt forenelig med jobb).

Føltes som om all luft ( og vann) var gått ut av meg. haha. Ble skikkelig uvel av all den do-springingen, vurderte å faste. Leste denne boka. Da jeg innimellom fikk i meg noe mat så gikk det så kort tid før jeg måtte løpe på do i en forrykende fart. Matlyst nesten ikke eksisterende. Jeg begynte å fryse veldig. Leddene forble uendret.

Tredje uken
Do-eldoradoet fortsatte men frekvensen gikk ned. Jeg fastet to dager. Det gikk fint. Hele kroppen føltes mye bedre. Jeg tenkte at tarmen trengte litt “ro og fred” til å la pillene virke ekstra godt. Innen denne uka var jeg 7 kg mindre. Magen føltes veldig bra og ikke oppblåst. Leddene ble litt verre og mer ømfintlige for hva jeg spiste. Kuttet ut alle små-spenstige matvarer. ( inkl mørk sjokolade, ris og søtpotet)

Fjerde uken
Do-eldoradoet roet seg betraktelig frekvensmessing, men både matlyst og leddene var uendret som uka før. Fastet 3 dager denne uka og det føles skikkelig digg. Da jeg tok siste dosen av pillene lørdagsmorgen denne uka, så var jeg spent på om hvorvidt det var ønsket effekt. “om det har vært verdt det”.  Vektmessig så gikk jeg enda litt ned denne uka.

Var jeg i mål med komplett puslespill?

I uka etterpå så fastet jeg mandag til fredag også vips var det jo jul. Julen har bestått for min del av en del kalkulerte risikoer, med andre ord; Litt testing. Hva tåler jeg bedre enn før? og er det noe jeg reagerer mer på en før? Det vil jo gi en pekepinn om hvorvidt denne protokollen har gjort det som skulle gjøre.

Silje E Vassøy, helse coach. har fikset sin egen helse og reversert leddgikt.

Jeg testet disse matemnene;
Cassava mel, 3 forskjellige upasteuriserte modnete oster, sjokolade, rødvin både med og uten sulfitter, potet, ris, sukker i små mengder i forskjellige varianter. 

Ja, jeg har kost meg i jula.  Alle testene har gått fint utenom når jeg spiste ost uten å ta ekstra fordøyelsesenzymer ( som inneholder bl.a. laktase).

Så jeg er utrolig fornøyd med fremgangen til nå. Den siste testen jeg skal ta er å innta FOS ( Frukt oligo sakkarider), som er mat til bakteriene i magen, og gjerne spesielt til dem som i terorien skal være døde nå.

Og får jeg merkbart mer luft i magen av 1 ss FOS fordelt ut over på en dag, så er det enda mer rom for ytterligere forbedringer.  Denne testen venter jeg med til etter nyttår.

Angående fasting, så kan du lese til øyet er stort og bløtt her . Fasting er omdiskutert. Jeg tror det er veldig viktig å lese seg opp på forhånd og vite hva en gjør. Og å være fett-adaptert på forhånd ( spise lavkarbo/ketogent).

Jeg sjekket både blodsukker og ketoner hver dag (hvertfall i starten) for å ha en viss kontroll på hvordan kroppen egentlig har det.

Trening = parameter i hvor komplett puslespillet er

Det å trene uten ett eneste snev av smerter er intet mindre enn skjær og ren magisk lykke. Helt ubeskrivelig deilig å kunne føle at kroppen din fungerer og kan utfordres uten at det blir mye smerter i mange dager etterpå.

Jeg krysset fingrene for at dette var ett komplett puslespill.

Men som du leser i det neste innlegget, at det var faktisk ikke slik…

Kjøp min bok her og les alle detaljerte stegene i hva jeg gjorde, spiste og tenkte for å fikse meg selv ei helse og overskudd bedre enn jeg kunne drømt om.

Jeg tilbyr helhetlig helse og livs coaching slik at du også ved å prioritere deg selv, sette helsefrihet på agendaen. Gå skrittene og gjøre jobben og gradvis digge livet ditt og helsen din mer og mer.

Det er aldri forsent å starte på å legge ditt puslespill!

Ta vare på deg selv og dine kjære <3

One Comment Add yours

Leave a Reply