Friskmeldt superkvinne?

Jeg har tatt mang en seiersdans, for jeg anser meg selv som friskmeldt fra leddgikten. Er ikke helt 100% på plass enda, men det mangler ikke mange prosentene.

Helt siden min ungdomstid som aktiv innen Karate (Kumite).
Så har jeg hatt en drøm om å ta opp igjen kampsport ( Og av ulike grunner inkl 3 barn, så ble det utsatt for mange ganger)
Dette har jeg brukt som motivasjon underveis i min til-heling-prosess. Og når jeg startet på dysbiose protokollen i midten av November så var denne drømmen fremdeles ganske fjern. Langt pakket vekk  i en mental koffert oppe på loftet. Men etterhvert som de 4 ukene gikk i dysbiose protokollen, så ble det tydeligere og tydeligere at jeg kunne faktisk snart begynne igjen. Tilfeldigheter gjorde at det ble Thai boksing – Muay Thai.
Tok ikke mange timene før denne dama var totalt hekta.

19
deilig sliten etter magisk trening ❤

Om jeg sammenlikner formen min nå kontra i slutten av Oktober 2017, så er den forbedret ihvertfall 10 ganger.  Og det i seg selv er jo helt fantastisk. Og la meg skrive under på, at da er det faktisk lett å ta på seg for mye. Jeg tenkte kanskje litt for kjapt at siden formen er såå god nå, da orker jeg absolutt ALT!  Men faktumet er jo dessverre ikke slik.

Lurer du hvordan du starter på det å bli frisk? Jeg har laga en pdf til alle som er rett og slett lei av å ikke ha den helsa og overskuddet som de ønsker. Så klikk her og du kan laster den rett på pcen din.

16

Positivt stress er allikevel stress! For mange positive ting å gjøre er allikevel for mange ting å gjøre. Døgnet har faktisk fremdeles kun 24 timer. Og ca 8 av dem bør man tilbringe i senga, helst i sovende tilstand 😉

Gradvis eller kontant inntrufne vondter i kroppen tolker jeg som signaler på noe kroppen prøver å kommunisere. Og det kommer fordi jeg har vært for dårlig til å lytte i første omgang. Og denne gangen var det ryggen. En skikkelig snål og smertefull smell.
Satt som et overfølsomt nervebelte rundt brystkassen og gjorde at morgenene var som et uforståelig smerte-h*lvete. Og med hjelp av 3 fantastiske menn, drøssevis av nåler, massasje og knekking. Samt timevis av mentalt arbeid, så er skuldrene senka, avslapping er en egen post på timeplanen og alle disse positive tingene er klassifisert og prioritert. Jeg har mentalt landet og ryggen er mye mye bedre og jeg er snart tilbake på favoritt-treninga mi ( og har tenkt å ta min forhåndsregler i lang lang tid).

På en god dag så merker jeg absolutt ingenting til de leddene som var vonde før. Men som småbarnsmor så finnes det en hel del variabler jeg ikke kan styre helt. Men jeg kan allikevel legge inn aksjer. Aksjer i form av søvn! Nok søvn gjør at jeg føler meg fantastisk og mentalt kvikk. Så jeg prioritere søvn over mye annet. Spesielt i de periodene der hvor mine barn trenger meg mer på nettene ( sykdom o.l.).

Trening gir meg veldig mye og alt positivt! Og form-messig så er trening blitt et slags måle-parameter og den har steget godt de siste månedene. Jeg har dog ingen ønske om å hverken stille i fitness, Crossfit Open, vektløfter stevne eller gå Muay thai kamp. Jeg trener for gøy, styrke, smidighet og funksjon.

Å spise eller ikke spise? I dette innlegget så skriver jeg at det ble naturlig å faste, dette har jeg utforsket og testet litt videre. Og det funker veldig godt for meg. Jeg følger Dr. Jason Fung sine prinsipper. Underveis kan det være hardt ja. Men sulten kommer i bølger og da handler det om å ri sult-bølgen ut ved hjelp av distraksjon/jobb osv. I etterkant av en faste, så føler jeg meg fantastisk og «ren» på innsiden. Og det er det lengre faste gjør, det gjør at kroppen får virkelig renset opp og tatt en ordentlig vår-rengjøring.

Jeg har også spist masse vidunderlig deilig mat og virkelig nyt de gode smakene.

Fokuset mitt har hele tiden vært helse, å oppnå best mulig helse. Så tenkte jeg at vekta vil følge etter når helsen bedret seg. Og som en fin bivirkning av hele opplegget jeg har holdt på med de siste månedene så har jeg krympet en hel del og mulig jeg  kommer til å krympe en del til.  Og å prøve gamle klær som har vært for små lenge, som «plutselig» passa igjen, det er rett og slett morro.

8

En annen ting som også har vært helt fantastisk magisk for min kropp er Infrarød sauna, jeg har nevnt det før. Og det kommer nok ett eget innlegg ganske snart. Men for alle med inflammasjon i kroppen så er infrarød sauna helt supert. Det gjør at de cytokinene som er anti-inflammtoriske (altså demper betennelser) øker i kroppen din. De heter Interleukin 10 og de er mine venner ❤

 

1

Uansett hvem du som leser her er, så vil jeg innstendig be deg om å prioritere å gjøre absolutt ingenting oftere enn du gjør idag.
Bare vær! drikk en kopp te.
Les et blad, nyt at du har det fint i det øyeblikket du har det ❤
Nyt en blå himmel og sol, om du har det. Gå en tur.
Og om du faktisk tar rådet mitt, så vil jeg slenge på ett tilleggs råd;
LE! omgi deg med folk som er gøyale, som gir deg energi og får deg til å le! Det er skikkelig mental vitamin-innsprøytning. ❤

Varm avslappet Infrarød hilsen fra meg
Ta vare på deg selv og dem som betyr mest ❤

18

5 kommentarer Legg til din

  1. Jeg elsker at du omtaler deg som superkvinne 😍 du gløder!
    Og ja, jeg prioriterer allerede mye søvn, ro og stressmestring/meditasjon. Kroppen min regulerer ikke stresset så selv bare litt stress er krise i kroppen min. Jeg bader ofte, leser en god bok, eller løper meg en tur i skogen.

    Likt av 1 person

    1. Tusen takk for nydelig kommentar ❤

      Liker

  2. Ida sier:

    Jeg er ikke en skeptiker men å si du har blitt friskmeldt fra leddgikt blir i mine ører som å si du har funnet kuren for kreft. Hvilken type leddgikt har du? Kan du fortelle litt mer om det? Innebærer det og så benskjørhet da de aller fleste med leddgikt har benskjørhet? Når det er sagt er jeg glad på dine vegne at du har funnet noe som fungerer for deg!

    Liker

    1. God morgen 🙂 Diagnosen står nok fremdeles i journalen min. Men jeg anser meg selv som friskmeldt da jeg har særdeles lite til ingen symptomer. Da jeg både behandler (både i form av mat og kosttilskudd, men også livsstil) både den underliggende årsaken til leddgikten min men også symptomene – inflammasjon i ledd. Etter det jeg har lest og erfart på familiemedlemmer så blir brusk/ligamenter mer kronisk ødelagt når betennelser har fått vare for lenge. Jeg tror fullt og helt på mulig reversering så lenge ikke sykdommen har fått lov til å etablere seg for lenge.
      Jeg fikk diagnosen psoriasis artritt / revmatisk artritt.
      Beinskjørhet delen har jeg ingen erfaring med.
      Håper du synes svaret var ok 🙂 Og bare spør mer om du har flere spørsmål. Silje

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s