Ledd og kropp oppdatering + mer <3

Helt ærlig!

Avogtil kan det være skikkelig vanskelig å være helt ærlig.

Det er en god stund siden slike poster som dette, men jeg tenkte at nå var det på tide. For mye har skjedd. Jeg erklærte meg selv frisk med denne posten. Og om du vil lese hele helsereisen min, så ligger den her.Det er desverre ikke til å stikke under en stol at jeg er faktisk ikke 100% frisk fra leddgikt. Spiser jeg så bra som jeg må, holder stressnivået nede og samtidig aktivitetsnivået oppe, så holder jeg meg smertefri, fleksibel og god som bare det.
Men…

Sannheten er jo at det ikke alltid er slik; Innimellom spiser jeg endel mer liberalt, stresser for mye og gjerne ikke får beveget meg nok og riktig.  Og da kan det merkes på leddene fra 2-4 timer etterpå om jeg eksempelvis har spist noe kroppen ikke hadde egentlig behov for.

Ett oppbluss i leddene var for ca ett år siden helt grusomt vondt, en skikkelig 7èr på smerteskala fra 1-10. Og da måtte jeg aktivt bruke ca 3-5 dager på å roe ned inflammasjonen, både med topiske kremer, kosttilskudd og super strengt mat regime.
Og gjerne infrarød badstu hver kveld.

Forskjellen fra før til nå..

En helt klar og fantastisk bedring har jeg jo klart til nå, det er ingen tvil om. For nå når jeg blusser opp i ledd-inflammasjonen, så når jeg max 3-3,5 på smerteskala, og jeg vet av erfaring akkurat hva jeg skal gjøre for å roe ned inflammasjonen  og bli mye bedre innen få timer.

Jeg er kanskje “bare” 95% frisk og ikke 100%. Men jeg vil så gjerne bli ferdig, jeg vil kunne spise litt mer fritt uten å tenke på at det kan få kjipe og plagsomme konsekvenser.

Så hva gjør jeg for å faktisk bli helt 100 % frisk?

Lurer du hvordan du starter på det å bli frisk? Jeg har laga en pdf til alle som er rett og slett lei av å ikke ha den helsa og overskuddet som de ønsker. Så klikk her og du kan laster den rett på pcen din.

I sommer har jeg lest masse og nå er jeg snart ferdig med “the clever guts diet” av Dr, Michael Mosley. Og boken jeg leste før det var “the microbiome diet” av Raphael kellman MD.

microbiome diet og the clever guts diet

Begge bøkene er særdeles solide, mye av det som er skrevet kan jeg fra før. Men har lært masse allikevel. Og jeg er klar til å legge den siste puslespillbrikken i mitt helse-puslespill.

Det er beskrevet en diett, relativt detaljert om hva og ikke minst hvorfor. Stort fokus på PRE og PRObiotika, samt å fjerne de kjipe bakteriene/stammene som man ikke vil ha.
Det er litt likt den dysbioseprotokollen jeg holdt på med før jul, bare enda grundigere på sett og vis. Jeg gleder meg til tilskuddene kommer i posten, for da går jeg igang.
Det starter med 3 uker med ganske strengt, for å så mildne litt opp de 4 neste ukene, for å så gå inn i en vedlikeholdsfase, hvor man “lovlig” kan slippe opp og spise nesten det man vil ca 15% av tiden.

Raphael Kellman sin nettside.  Og Dr. Michael Mosley har skrevet veldig mange spennende og flotte bøker som du kan se her.

Livet mitt ble enda bedre <3

Livet mitt siden Mai har blitt mye bedre av en helt annen grunn også. Jeg kjøpte familie kitet av eteriske oljer fra Doterra. Og det tok jammen ikke lang tid før jeg var totalt hekta. Jeg falt pladask fordi det gjør livet mitt enda bedre på disse feltene; roer ned inflammasjon og er helt suverent på vonde ledd. En kjip rygg har også blitt fantastisk mye bedre, enklere å koble ut / slappe av, sover mye bedre. Stresser mindre ( hallo? hvem vil vel ikke det?). Har fått mye bedre og sunnere hud, samt flere av sprengte blodkar på lårene er på vei til forsvinne. Mer energi og fokus. Renere hus og mer velduftende klær osv. Enda mindre PMS og smerter ved menstruasjon.  Jeg elsker å bruke de rette oljene før trening (skikkelig Pre-workout effekt).

Og ja jeg kunne sikkert skrevet flere avsnitt til, men det får holde for nå. Katta er definitivt ute av sekken at jeg simpelthen elsker oljer og kan tenke meg å spre det til alle som har lyst å vite mer eller bare er nysgjerrig.

Copaiba <3

Og jeg tror desidert at en av de nyeste oljene er min favoritt, nemlig Copaiba <3
Den har i massevis av samme virkestoff som det er i CBD ( cannabis olje for medisinsk bruk). Virkestoffet heter Cannabinoider og det virker inn på det endo-cannabinoide systemet i kroppen. Som både inkluderer hjernen og sentralsystemet, men også immun og hormonsystemet. Og det spesifikke som går under navnet Beta-Carophyllene jobber aktivt for homeostase, som vil si likevekt. Og som i praksis balanserer der du trenger det. Det finnes drøssevis av fantastiske “attester” på at denne oljen er nærmest gull for noen.

 

Noe av det jeg har laga med oljene, masse gode blandinger som støtter, balansere og gir energi <3

Avslutningsvis så vil jeg og anbefale denne podcasten, Ben Greenfield som prater med Dr. Sarah Myhill. Og den første “plassen” hvor jeg hørte om allergiske muskler (!?!) Kjempe spennende og med tanke på inflammasjon generelt, så er dette virkelig en flott episode. Også om du er litt ekstra sliten eller har kronisk utmattelses syndrom.

Så om du er nysgjerrig på enten de herlige oljene fra Doterra, kanskje kunne tenke deg å lære direkte av meg om hvordan man kan bruke oljene i forhold til en kropp med innflamasjon, i forhold til trening eller kun for å roe heeelt ned, ja da tar du kontakt 🙂

Glødende og lykkelig hilsen fra meg <3

 

 

2 Comments Add yours

  1. Mia says:

    Så bra 😀👏🏼👏🏼 Hva brukte du for sprengte blodkar ?

    1. Det var en blanding, jeg kan finne tilbake til hva jeg brukte da, det ok de ikke helt vekk. Men gjorde dem mindre synlige <3 Bruker du eteriske oljer?

Leave a Reply