Del 2 Hverdag uten unødvendig stress

Planlegg for en optimal hverdag
36999242_10156270897416047_7015643462414368768_n

Hva i huleste er en optimal hverdag? Oppfatningen kan nok bli litt individuell. Men slik som jeg ser på en optimal hverdag så er det som ett velfungerende maskineri som både har tilstrekkelig med olje og drivstoff. Har fått service og hele pakken. Ja dere skjønner analogien. “vroom, vroom”

29261511_10155993375926047_6540813915645804544_n


Mine triks for herlig morgener
, selv med egentlig dårlig tid, barn som gjerne ikke vil ha klær på og som springer i hver sin retning.

Det hele begynner kvelden før; kveldsstellet starter i god tid, slik at man gjerne har god tid til både lesing eller lydbok og at vi prater om hva som skal skje morgenen etter. Kanskje vi har blitt enig om hvilke klær de skal ha på dagen etter? ( Noen ganger funker denne, andre ganger ikke) Men det viktigste er at barna får nok søvn.

Våre to eldste barn ( 6 og 8 år) klager titt og ofte på at de må legge seg så tidlig og at “ALLE” andre får være oppe sååå mye lengre enn de. Men som foreldre så trengs det overhode ingen doktorgrad i søvn for å finne ut hvor mye søvn de faktisk trenger ( mer enn barna selv mener de trenger). Mange barn har ulike behov underveis i leggingen, noen sovner på få minutter ( eksempelvis vårs mellomste), mens vår eldste barn tar ofte ganske lang tid før hun sovner. Mens minsta på straks 3, sovner kjapt når hun har fått fylt nok på “kose-kvoten” sin og det skal nevnes at den kvoten er herlig stor <3

kos med kaos familie planlegger

Når roen har senket seg, så ser vi i familie-planlegger boka ( som vi planlegger alt i, kommer tilbake til det om litt) hva som skjer dagen etter, er det tur på skolen, eller er det noe i barnhagen som er ekstra? Vi tar gjerne opp noe fra frysen som vi skal ha til middag dagen etterpå. Og ikke minst så lager vi klar matboksene til alle før vi går å legger oss. I barnehagen så har de med egen frokostboks og på skolen så er det jo medbrakt til lunsj.
Vi varierer veldig på innhold, noen ganger basic med surdeigskiver med pålegg og noen grønnsaker, andre ganger finner vi opp “kruttet” for å gjøre det litt spennende.

Sunne matbokser for barn og voksne

Min alarm om morgenene er en hel tidligere enn jentene sin ( de har en slik vekkerklokke med dagslys funksjon, genialt om vinteren så vel om sommeren fordi vi mørkleggingsgardiner på vinduene vårs) Jeg står opp, beveger litt/mye på kroppen, tar gjerne en kald dusj og spiser kanskje litt før jeg sjekker at de er begynt å våkne. Så går det slag i slag og vips er vi ute av døra. Noen ganger tar dette lengre tid enn andre ganger. Men jeg har planlagt ett slingringsmonn på ca 10 min. Og det vet jeg aldri om jeg må bruke på 231 ekstra klemmer og koser i barnehagen før jeg går å tar båten til byen/jobb.

Kort oppsummert: Så planlegg for det optimale, men legg til rette for plan B.


Ukesplanlegging

Kos med kaos kalenderbok for familien
knekkt mopp, sterke muskler, skitten gulv

Hver søndag så planlegger jeg kommende uke, alt fra når vi jobber, hvem som leverer/henter, om vi får ekstern hjelp til barna ( eksempel min Mormor), hva vi skal ha til middag alle dagene, hva som må handles, eventuelle bursdager og om det må lages noe til bursdagene, treninger på både store og små. Og her synes jeg det er veldig deilig å ikke over-planlegge. Vi har romslig program på ettermiddagene. Vi planlegger inn minst mulig stress og tettpakkede eventer. Vi planlegger også “nedetid” og egentlig på godt norsk er dette “gjøre ingenting” eller bare henge. Eller rett og slett tatt det på sparket hva vi har lyst å gjøre akkurat da.

Vi planlegger også litt husarbeid og klesvask og sånn, greit hva som er gjort. Og om man gjør litt ofte iløpet av ei uka, så slipper man å ta ett sannsynlig stort skippertak i helga.

Og for voksne med småbarn så er det lett å gå i fella med å ikke prioritere venner. Det er innmari lett at det går i glemmeboken. Men prøv så godt du kan å fremdeles ha gode øyeblikk med venner ( både med og uten barn tilstede). Det gir så mye påfyll og langsiktig energi.

Sist men desidert langt fra minst, planlegg å sov nok. Samt at seng/soverom skal kun brukes til to forskjellige ting som begynner på bokstaven S. Ikke Tv, ikke mobil. Lesing av bok er vel kanskje greit, selv om det ikke starter på S. 😉

nomao-saeki-63687

Del 3 kommer snart, og inntil neste gang. Ta vare på deg selv og dine <3
Silje

Leave a Reply