Kurs?

IMG_5226

Veldig gøy å få så mange gode, koselige og herlige tilbakemeldinger på innlegg <3
Kjempe gøy er det også at dere blir inspirert av det jeg skriver/legger ut.

Og det som også er veldig spennende er at jeg har fått flere forespørsler om å holde kurs, både helhetlig ; hvordan spise seg frisk, men også mer konkret med kraftkoking og fermentering.

frank-mckenna-252908

Min hovedmotivasjon med bloggen er å inspirere andre til å ha ett skikkelig herlig liv og ikke bare akseptere at livet er kronisk vondt i magen eller en annen sykdom som kan reverseres.  Om jeg har inspirert en person til å faktisk oppnå å ha ett mye bedre liv, så er bloggen verdt arbeidet som er lagt ned i den. Kan jeg hjelpe enda flere, så er det jo desto bedre <3

tom-pumford-254867

Mangler du liksom litt retningen i livet? Du har lyst til mye, men vet ikke helt hvor du skal begynne. Er du lei av å være litt misfornøyd? Drømmer du egentlig om ett fantastisk liv? Drømmer du om ett friskt liv med mengder av overskudd og en kropp som er velfungerende?

ethan-sykes-222962

Før jeg eventuelt begynner noe planlegging så vil jeg høre hvilken interesse det er der ute. Både folk som bor lokalt i Rogaland ( og kan fysisk møte opp på kurs) og de som foretrekker via web.

Selv om du har en annen lidelse enn min (leddgikt), så finnes det uhorvelige mange fellesnevnere. Hvorav den største er det mentale. NLP utdannelsen min har gitt meg mange særdeles nyttige og effektive teknikker.

Så om noe av dette er interessant for deg, så glede jeg meg til å høre i fra deg. <3

<3 Silje


Helbredende meny

Kanskje du lurer på hva en typisk uke ser ut matmessig for noen som reverserer sykdom ved hjelp kosten?

Jeg planlegger somregel hver søndag hva vi skal ha til middag hver dag i kommende uke og hva som må handles inn.  Vanligvis så har vi en stor middag iløpet av helga, med rester nok til en middag til en dag i uka.

Vi er glade i å finne nedsatte datovarer eller andre kupp/tilbud av høy kvalitet. Og når innimellom kjøper vi deler av dyr rett fra en økologisk bonde.

Vi lager nesten alltid alt fra bunnen, vi kjøper pølser fra grøstad eller en lokal produsent.

Frokost: Stortsett er det en fettkaffe/ Bulletproof kaffe eller middagsrester.

Lunsj: Er somregel middagsrester eller chiapudding, stekt/kokt egg med tilbehør eller en mektig næringsrik smoothie.

Middagen;
det herlige måltidet som setter rammen rundt en fin dag der alle samles rundt bordet. Ukesmenyen som beskrevet i dette innlegget er satt sammen som ett veldig realistisk eksempel.  Vi kombinerer fra det vi har i fryserne/skapene våre og det vi har i kjøkkenhagen  med det fra butikkene.

Mandag:  Gresskar/gulrot/squash kraft basert suppe ( grønnsaker, kraft, ghee/smør, krydder, salt, gelatin)  med masse digg oppå.

001

Tirsdag:  Grøstad pølse med tomat fra hagen, MCT/ghee aioli, nepe, agurk og to ulike fermenter fra Eimealt

007

Onsdag: Søtpotetmos med ghee, hvitløk og salt i, meatza med kraft- tomatsaus, ghee + salt ristede nøtter og MCT og ghee aioli.

010

Torsdag: En ( eller to) dag(er) i uka pleier vi å ha rester. Vi lager heller mer mat når vi først lager mat. Det tar ikke så mye lenger tid. Og vi kombinerer gjerne restene sammen med noe annet den andre dagen for variasjonen sin del. En restetallerken kan gjerne se slik ut: 012

Fredag:  Italiensk torsk med basilikumsolje, blomkålmos med masse ghee i, tomat, fersk løk og basilikumssalat, avokadokrem ( avokado, mct olje, salt, sitronsaft og litt koriander) og gulrot staver og feldtsalat til.

Lørdag: Kyllingklubber,  MCT/ghee aioli og ratatouille, curtido surkål fra Eimealt

013

Søndag: Stor helstekt kylling med Cajunkrydder på, søtpotetmos med ghee i, saltstekt ghee sommerkål, knutekål og brokkoli og hjemmelagede fermenter ( salviekål og solkål). Til dessert Paleo pudding/is med nykokt plommekompott..

Pleier du å planlegge måltidene/middagene i uka som kommer? Legg gjerne igjen en kommentar, så blir jeg glad <3

Følg meg på Instagram  ( siljeevassoy) for daglige/ukentlige oppdateringer på hva slags digge matsprell jeg finner på.

<3 Silje

 


Den deiligste kveldsdrikken; Gresskarlatte

IMG_5544

Jeg scroller ofte kjapt forbi veldig mange oppskrifter på sosiale medier og pinterest, på jakt etter akkurat DET jeg leter etter. Og noen ganger så finner man det man leter etter, men andre ganger så fungerer de greit som ett utgangspunkt. Men man må modifisere litt for å tilfredsstille alle smakssansene. Følgende oppskrift er sistnevnte.

IMG_5545

Jeg elsker litt tunge drikker med masse smak, enten det er kakao, gullmelk eller andre deilige drikker. Mine favorittkrydder til slike er jo kardemomme, kanel, ingefær, gurkemeie ++ i flere varianter. Jeg kjøper vanlighvis Pumpkin pie spice og apple pie spice på iherb. Men jeg lager alltid pepperkake krydder blandingen selv og den har jeg forøvrig brukt i veldig mye annet enn pepperkaker for å si det slik.

IMG_5483

Til en mektig og stor kopp

ca 1,2 dl gresskarpure ( jeg koker masse når jeg først koker, stavmikser til det er smooth, og fryser ned i porsjoner)
ca 1,5 dl kokosmelk
1 ss mct
1-2 ts kokosolje
1 ss ghee
ca 1 toppet teskje med pumpkin pie spice eller andre krydder du har lyst å prøve.
Hemmeligheten for ekstra deilig smak er noen korn med salt, det er virkelig prikken over ien.
Eventuellt litt stevia e.l. hvis du synes den er for lite søt.

Varmes til det er drikkevarmt i en gryte, stavmiks til det er fluffy med masse deilig skum.
Hell det i favorittkoppen, sett på deilig musikk, sett deg ned og nyt den lune, deilige og mettende følelsen denne drikken gir kroppen din. Perfekt for regntunge høstdager <3

Og hei, gresskar er super sunt sies det og. Og siden jeg har masse av det i hagen min, så prøver jeg å teste ut hver eneste inspirerende oppskrift jeg kommer over.

IMG_5463

 

Legg gjerne igjen en kommentar om du lager denne deilige latten og om likte den.

<3 Silje <3


80 % bedre på 2 måneder

Hvor mye kan skje på 2 måneder i de leddene som hadde leddgikt?

En deilig sommer med altfor lite sol, men med masse kos og gode øyeblikk med familie til gjengjeld.  Hvis du vil så kan du lese to forrige innleggene om dette temaet her: det første og det andre.
Jeg gleder meg til jeg kan si: Jeg hadde leddgikt!

Og kan jeg, så kan du også!
Leddgikt. reverserte. naturlig helse, Silje E Vassøy. Coaching

Hva skjedde egentlig?
Leddgikten kom og nå jobber jeg med å ordne opp

Det startet jo i midten av Mai, at flere ledd i hendene mine begynte å verke. Verre og verre ble det. Og store tydelige reaksjoner kom av matvarer jeg har “alltid” spist.
Jeg måtte kutte ut den ene matvaren etter den andre.

På det verste var det så ille at når jeg skulle gre håret mitt en bustete morgen så klarte jeg ikke det, tårene trillet fritt i armene til mannen min. Da var jeg så lei av smertene at det toppet seg.  Jeg er kjent for min standhaftige stahet og den har fått røynet seg heftig i denne perioden.  

Det har vært verdt det, det å la være å maskere symptomene med betennelsesdempende medisiner og smertestillende.

Inflammasjon = leddgikt

Silje E Vassøy, livsglad og masse energi

Først så betraktet jeg inflammasjonen i leddene som ei isolert greie, men er jo faktisk slik at inflammasjon (enten det er i tarmen, leddene eller tennene for den saks skyld) er en respons på noe annet ugunstig som skjer i kroppen.

Og som oftest så er opphavet av dette ugunstige i tarmen.

Den lette utveien er jo å gå til legen å få reseptbelagt betennelsesdempende medisin for å ha det bedre
(i teorien ihvertfall).

Men det kan være endel bivirkninger med slike medisiner. Og disse bivirkningen kan gjøre det verre for deg å faktisk bli genuint “på bunnen” frisk.

Hva gjorde jeg for at formen skulle bli så vanvittig mye bedre?

Det jeg gjorde for å føle meg fantastisk mye bedre. Og det handler overhode ikke bare om mat. Mat er en bare bit av puslespillet, dog en veldig stor en.

Jeg var tidlig i prosessen hos en funksjonell medisinsk lege som gikk særdeles grundig til verks; bredt blodprøvepanel, avføringsprøve Cpx3 og puste-Sibo/Bosi prøve.

Svarene er ikke kommet enda, så det blir spennende å få vite om det er noen sorter bakterier jeg mangler eller har for mye av. Eller hvorvidt jeg har for mye av feil bakterier i tynntarmen.

Siden jeg ikke vet svarene på magetestene ennå, så styrker jeg den så godt det lar seg med gelatin, collagen og kraft ++.

Det kan absolutt være lekk tarm eller bakteriell dysbiose.

Behandle leddgikten fra alle vinkler, også det mentale

For å bli frisk fra noe så synes jeg at det handler vel så mye om det mentale som det fysiske.
Hva velger du å tenke om prosessen du har bestemt deg for å gå gjennom? En restriktiv diett/ piller hver dag, enten det er medisiner eller kosttilskudd.
Jeg tenker alle har ett valg her, enten kan man omfavne muligheten til å ha det genuint mye bedre og få etterhvert en mye høyere livskvalitet eller man kan pessimistisk sett svartmale hele greia og føle at man gjør det av plikt. Og da gjerne med feil grunnverdier i.

Fokuset jeg trenger

Jeg har fokus på å nyte, alt fra deilige solfylte øyeblikk ute til latterkrampe på gulvet med kidsa eller mannens armkrok. Og jeg lagrer de gode øyeblikkene ett mentalt sted hvor jeg lett kan “ta” dem frem ofte.

Jeg har også fokus på søvn og med det så mener jeg både kvalitet og mengde. Søvn er den beste måten å restituere både kropp og hjerne. Bare tenk hvor mye lettere ALT føles når du er uthvilt?

Stress er noe jeg velger vekk så ofte jeg har mulighet. Jeg legger heller opp til å ha god tid, ha tid nok til å lukte på blomstene på vei til barnehagen for å levere mine to minste.

Hva med maten da?

Jeg nærer kroppen min på best mulig måte (ut i fra de midlene jeg har), for at den skal ha mulighet til å lege seg selv. Jeg mener standhaftig at får kroppen det beste for å ordne opp, så vil det ikke være: “Jeg har leddgikt”. Men heller ” Jeg hadde leddgikt”!

Matvarer som har blitt spist mengdevis av disse 2-3 siste månedene er: egg, gelatin og kollagen, rent kjøtt og fisk ( mest økologisk), søtpotet, masse grønnsaker (helst kortreist), smør/ghee, fermenterte grønnsaker i moderat mengde, kraft og talg, kokosmelk, litt bær.

Som du ser på slideshowen så lides det ingen nød i dette hjemmet, dette er vanlige måltider.

unnam33ed

Vi har kjøkkenhage og drivhus/tunnel og på bildene under er noe av det vi har høstet til nå i år. Noe av det beste som finnes er å høste i sin egen økologiske kjøkkenhage. Ferskere og mer smakfullt blir det ikke.

Hva trigger oppbluss i leddgikten?

Det er flere matvarer som dessverre er skikkelig triggere og forårsaker oppbluss i inflammasjon på nivå av en brann inni leddet. Og for meg er dette korn (også glutenfrie), fleste sorter frukt, kokebanan, vanlig potet, cassava mel, sukker.

Det er mye prøving og feiling og til tider en overveldende følelse av 1 skritt frem og 2 tilbake.
Mantraene mine:
Snart sier jeg: jeg hadde leddgikt
Suksess er det eneste resultat!

Hovne ledd i hender. leddgikt. Silje E Vassøy fikset helsen og reverserte leddgikt.

Tilskudd for å dempe betennelsen

Jeg har lest meg opp på egnede kosttilskudd for inflammasjon og lekk tarm.
Og disse funker veldig fint for meg; Quercetin, Curcumin med bioperine, Vitamin C, Vitamin E, Resveratrol, magnesium, b vitaminer utenom folat, selenium, N acetyl Cysteine ( Nac), enzymer og ikke minst kapsler med probiotika.

Avogtil ikke nok bare med mat

Ikke ett eneste vondt ord om fermenterte grønnsaker og drikker, det inntar jeg hver dag. Men det som er så spennende er at nyere forskning viser til at spesifikke sorter med bakterier gjør/påvirker spesifikke “ting” i kroppen. Ett eksempel er Dr. David Perlmutter nevner i sin nyeste bok Brainmaker at bifidobacterium infantis var/er med å gjøre en glad og fornøyd rett og slett.
Dette er forøvrig en vanvittig spennende bok og anbefales på det varmeste. J
eg fordyper meg skikkelig i hva de ulike sorter bakteriene og hva de gjør. Jeg fermentere mye og her er litt bilder fra mine siste fermenterte prosjekter:

Listen med betennelses-dempende triks vokser

Kalde dusjer har jeg snakket masse om. Superdigg etterpå og ofte varer den ekstremt god`følelsen nesten hele dagen når jeg gjør det om morgenen.  Les mer her

Infrarød badstu har også vist seg å være gull for å dempe kroppens betennelse. Virkelig en deilig pause og kvalitetstid med meg selv og en god bok eller podcast.

For hver uke som går så føler jeg meg mer som meg selv og kjenner at overskuddet øker slik at jeg har mer å gi til både meg selv og mine kjære!

Jeg gjør det jeg gjør, av kjærlighet og respekt for meg selv.
Jeg legger tilrette alle vilkår jeg kan for at kroppen min skal ha eksepsjonell mulighet til å lege seg selv.

Kjøp min bok her og les alle detaljerte stegene i hva jeg gjorde, spiste og tenkte for å fikse meg selv ei helse og overskudd bedre enn jeg kunne drømt om.

Snart kan du og si: Jeg hadde leddgikt! Og nyte livet, overskuddet og energien.

Jeg tilbyr helhetlig helse og livs coaching slik at du også ved å prioritere deg selv, sette helsefrihet på agendaen. Gå skrittene og gjøre jobben og gradvis digge livet ditt og helsen din mer og mer.