Betent ledd, hvorfor? og hva kan man gjøre?

Veien til optimal helse kan være kronglete

Veien til optimal helse byr på oppturer og nedturer, heldigvis er nedturene mindre og ikke like hyppige som oppturene. Jeg digger å føle meg super, slik som de fleste. Og jeg har stort sett følt meg slik lenge, men desverre en hel del mindre i det siste. For noen vil ett betent ledd i en finger være lite og ubetydelig. Men med tanke på den mengden inflammasjon som har vært inni i ett ledd, så er det ikke så rart at jeg har vært ganske så plaget.

“Bare en finger?”

For en tid tilbake så begynte jeg å verke i hånda, tenkte ikke særlig mer på det. For ca 3 uker siden begynte det å forverres enda mer og ble trigget av ulike matvarer. Og etter en klar reaksjon på ett mat emne, så blir det jo ikke spist igjen på en stund.

Og det tar ca 4-5 timer fra matvaren er spist til leddet begynner å blusse opp. Tiden det tar for å roe ned betennelsen er veldig mye lenger enn 4-5 timer. Kanskje 4-5 døgn hvis jeg gjør alt riktig.

Betent ledd

Selv om det er kun 1 ledd som er vondt. Så er det kroppens måte å skrike på. Kroppen prøvde først å kommunisere til deg med å hviske. Du hørte ikke etter. Så prøvde den å prate: Nå må du roe ned… Men du bare gønnet på.. Og nå skriker kroppen og tvinger deg til å stoppe opp å høre etter..

unnamed (3451)

Ei hånd, er det så viktig a?
Ei hånd man har nedsatt funksjonsevne i, ikke kan knytte neven, heller ei strekke helt ut fingrene, har veldig lite kraft av det som vanligvis er og ved hvert minst dunk borti så skriker det av smerte. Ikke kan jeg gire eller bremse på sykkelen. Men jeg ser positivt på det, det er heldigvis venstre hånd 😉

Historien om den første runden med leddgikt

For ca 11 år siden så fikk jeg diagnosen psoriasis artritt. Jeg spiste meg frisk fra alle smertene og hovne og stive ledd. Og har vært symptom fri i ihvertfall 9,5 år. Og når spørsmålet dukket opp; hvorfor i alle dager akkurat denne fingeren? Jo kanskje denne fingeren er ett svakt punkt etter leddgikts-perioden. Uansett så er det ett signal kroppen sender at jeg har vært for dårlig til å lytte og at det har resultert i en stor ubalanse.

Jeg velger å ikke maskere symptomene i det betente leddet med betennelsesdempende medisiner, kortisonsprøyte og eventuelt andre medisiner. Denne betennelsen kommer innenfra og skal deretter behandles innenfra. Jeg vet av mengdevis erfaring hvor verdifull riktig kost er for kroppen, så jeg driver å leser meg opp hva jeg skal satse på.

Hva skal jeg spise da?

unnamed11

Til nå har jeg kommet frem til:

– Kutte meieri ( og lage ghee)
– Ingen korn
– Ingen vegetabilske oljer
-Ingen Cassava mel

– Minst mulig kjøtt/fisk fra korn-forete opprett
– Så mye som mulig økologisk

Betennelsesdempende mat

Jeg spiser mye gurkemeie i flere former, samt tar ekstra omega 3. Og spiser mye ureiste grønnsaker/spirer/salat fra vår egen kjøkkenhage. Mye ordentlig fett og helst økologisk gressforet kjøtt  og frittgående fjørkre. Jeg skal drikke masse kraft, kokt på økologiske kraftbein. og innta gelatin og kollagen i mange former.

Hvilken diett skal man velge? MÅ man velge 1?

rrgm7188

Jeg har også lest endel på forskjellige dietter; anti-inflammatorisk, AIP, anti-lektin, ketose. Og akkurat her må jeg teste meg litt frem.
Men å kutte mest mulig matvarer med høyt lektin innhold er nok supergunstig.
Lektiner er ett type protein som bindes til karbohydrater/ glycoproteiner; det vil si proteiner som også inneholder karbohydrat kjeder.

Les gjerne mer her: www.selfhacked.com

Jeg trodde aldri at jeg skulle digge kalde dusjer..

Jeg har også intensivert kulde”behandling”. For en tidligere frostpinne så er dette ett par skritt ut av komfort sonen min. Jeg hørte denne podcasten og ble helt forelska i konseptet. Og jeg er foreløpig på det stadiet hvor man skrur temperaturen helt ned på siste delen av dusjen og står under dusjen så lenge jeg klarer.  

Hver morgen tar jeg også masse kaldt vann i ansiktet. Og da føler jeg bokstavelig talt at alle hjernecellene våkner og spretter rundt der, hehe. Snakk om instant wake-up.  
Det er mange helsefordeler ved å bruke kulde og pust på denne måten.
Her kan du lese mer om Wim Hof

Helhetlig fokus

Silje E Vassøy

Også har jeg økt fokus på indre styrke, yoga, mindfullness, ja hele pakka! Jeg er langt fra ferdig å forske på dette. Men jeg har tryggheten på at dette kommer til å gå fint.

Det betente leddet har skrik-kommunisert for siste gang og nå vil jeg alltid høre etter, så langt det lar seg gjøre.

<3 Silje

Les neste del av denne historien her.

Kjøp min bok her og les alle detaljerte stegene i hva jeg gjorde, spiste og tenkte for å fikse meg selv ei helse og overskudd bedre enn jeg kunne drømt om.

Jeg tilbyr helhetlig helse og livs coaching slik at du også ved å prioritere deg selv, sette helsefrihet på agendaen. Gå skrittene og gjøre jobben og gradvis digge livet ditt og helsen din mer og mer.

2 Comments Add yours

Leave a Reply