Uncategorized

Hvorfor vi gjør slik vi gjør, del 2

Mat

Del 2 vil handle mest om mat og vårs relasjon til mat, selv om mat er nevnt i del 1 og 🙂

Flere som jeg/vi møter, prater med, omgås, i familie med synes vi gjør det i overkant. At vi er så innmari strenge…

98126843

«Hvorfor får ikke barna kose seg litt da? med is, kjeks og godteri? Ja er ikke all mat på butikken sunn? det er jo lov å selge det her i Norge,  de er jo så strenge på reglene her i dette landet.»

Disse utsagnene har jeg fått hørt og velger å tro på at folk ytrer sin mening i beste ønske, men,

Flere enn jeg skulle ønske og tro synes det er for spesielt at vi gjør det jeg ramser opp nedenfor. Jeg har erfart både på meg selv, men også på mine barn hva verdien av mat er. Vond, fæl barne/atopisk eksem er reversert ved hjelp av kostholdsendringer på begge de to eldste.

eksembein

 

At vi ikke gir barna godteri på tom mage eller frukt for den slags skyld
At vi tenker på hvorfor stabilt blodsukker er gunstig for små såvel som store
At vi lager ca 95% av all mat fra bunnen
At vi vil at barna skal ha tykt lag med økologisk smør på surdeig brødskiven sin
At vi vil barna skal drikke kraft og spise lever innimellom
At vi vil at barna spiser noe fermentert hver dag, som regel blir det grønnsaker og melkekefir.
At vi ønsker at barna er gode og mette på næringstett og ordentlig mat før de eventuelt får noe søtt.
At vi inkluderer og involverer barna i  økologisk dyrking av grønnsaker, urter og frukt og bær i hagen vårs.
At vi synes ingenting om at barna skal få i seg kunstige søtningstoffer ( aspartam ++), da er det mye bedre med naturlig og lavglykemisk søtning i form av kokossukker og stevia.
At vi putter kraft oppi all mat, der den passer inn.

 

 

Kan man ikke kose seg uten at det skal være mat relatert?  For all del så elsker jeg den koselig følelsen ved å samles rundt bordet med gode venner eller familie til ett godt måltid, hjemmelaga med respekt, kjærlighet og omsorg.

img_3278

Både respekt, kjærlighet og omsorg til både ingrediensene men også de som skal spise dette måltidet. For det er nettopp det dette handler om, om å gi kroppen mat som bidrar til mindre sykdom, mindre vondt og mindre inflammasjon. En mer fornøyd mage, god metthetsfølelse som varer lenge, ingen sulten-sint ( Hangry) følelse om neste måltid blir ikke så kjapt som du håpet på. Du yter bedre, du presterer bedre under press. Hormonene er stabile og sørger for at du reagerer slik du er ment til å reagere på ytre påkjenninger.
Du vil antagelig gå ned i vekt om du er overvektig og hormonene dine er enig i det. Du tilfører kroppen alle viktige næringsstoffer som den trenger for å vedlikeholde, samt reparere og lage nye celler.

Vi har prøvd i det siste å fylle på barnas kose/nærhets behov etter middagen er spist og alle har tatt kosttilskuddene sine. Da legger vi ut trenings matte med tepper og puter, slenger oss ned og bare koser, klemmer, stryker og kiler så mye at latteren triller på alle fem <3. Ingen mobiltelefoner eller tv er lov, da er det bare oss, oss i familien.  ❤ Slik kos slår smågodt ned i bøtta altså.

En god helse handler vel så mye om det mentale og de gode relasjonene som maten man putter i munnen og ikke minst hvordan man tenker om maten sin og i hvilken sinnstemning man er i når man setter seg til bords.

Andre viktige elementer for oss med tanke på mat er:

-Stabilt blodsukker -> stabilt humør -> lettere å lære for barn på skole og i barnehage
-Ustabilt blodsukker gir stort negativt utslag her hos oss, hvertfall på to av tre barn.
-Vi vektlegger både pro og prebiotika i naturlig form, for at tarmene skal ha det best mulig og være best mulig rustet til de «inntrengerne» som prøver å komme seg. 70 % av immunforsvaret sitte i magen, da er det lurt å passe godt på den.

qwoh1408

 

Takknemlig og eliminering av stress rundt spisebordet,  dette er nok  muligens nesten umulig å få til i mange hjem. Ofte er middagen hos oss og preget av trøtte/for sultne/sinte/trøtte barn og stemningen er gjennomført negativ med alt det det medfører. Men allikevel så er det ett greit  fokus å ha i «bakhodet» for, i følge en podcast jeg hørte for en tid tilbake siden (som jeg ikke husker hvilken det var) så snakket de mye om hvordan du tenkte i forhold til maten du skulle spise og hvordan påvirket næringsopptaket av maten.

Er du stresset, knapt tid til å sette deg ned å spise, tenker på tusen andre ting mens du bare trykker maten i munnen din? Da påvirker det tarmene dine slik at de også forter seg med sine oppgaver og dermed klarer du ikke å ta opp det du kan ta opp av næring.

Er du glad, lykkelig, fornøyd eller takknemlig som er den ultimate «god-følelsen» for kroppen, når du setter deg ned for å nyte en god lunsj eller middag, enten i lag med noen eller alene?  Ja da har tarmene også god tid og mulighet til å ta opp det de skal og du vil få ett bedre utbytte av det du spiser.

Ja slik er det vi prioriterer, for dette er viktig for oss.

I den siste delen av Hvorfor vi gjør det slik vi gjør, får du lese om dette:

Naturlig liv og kjemikalier, tøybleier & tøybind og hjemmelagede kremer og oljer.

Også vil jeg avslutte med å si; nyt, nyt maten din, nyt livet ditt, nyt å være akkurat deg og ha en kropp som enten har det veldig bra eller har gitt beskjed om at den trenger litt eksta omsorg ❤

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s